Lankmoed in het Kort - Karmafilie

Karma.  Niet dat ik een sluitende statistische studie heb uitgevoerd – ik heb wel wat beters te doen – maar mijn buikgevoel zegt me toch dat het een van de meest voorkomende woorden, en meest gebruikte begrippen in de sociale media is.

Wat me daar vooral aan stoort, is dat het begrip al te vaak en door menig gebruiker semantisch verkracht wordt en herwerkt tot betekenisloze slogans, oneliners en digitale wandtegeltjes.

Het ging zo: al wandelend in zijn dorp, zag de niet-zo-nederige Jan Modaal de heliumballon die ‘Karma’ heette zachtjes voorbijdrijven op een verrassend warme lentebries, doorprikte hem, ving het verlebberde velletje op en hing het omhoog tegen de muur van zijn woonkamer, met een kitscherig, bladgouden kadertje errond. Er was nog plaats naast onder andere ‘racisme’, ‘rechtvaardigheid’ en ‘gender(on)gelijkheid’.

De ijle inhoud van de ballon ver vervlogen, gediffundeerd met de niet eens (!) gebakken lucht die er aanvankelijk omheen hing.  Weg!

‘Karmafilie’ als (zoveelste) passief-agressief mechanisme om met een realiteit om te gaan waar we minder vat op hebben dan we zouden willen, en de oplossing dan maar toevertrouwen aan ‘Karma’. Mij komt het allemaal wat te bekend voor, ... Toch een beetje te ‘voor de hand gelegd’. (Nee, niét voor de hand liggend!) 

Noemden we dit vroeger niet gewoon ‘God’?  Maar daar geloven we niet meer in. Want die bestaat niet.  Karma gelukkig wel!

Ik troost me voorlopig met het idee dat karma al die idioten die er zo mee dwepen wel een keer zal terugpakken! 

En anders God wel!

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.