Lankmoed in het Kort - Reclame

Sommige aanbiedingen zijn gewoonweg te mooi om waar te zijn.  Daarvan weten we meteen: “Dit kan niet zo goed zijn als het eruit ziet!”

Andere zijn daarentegen te mooi om niét waar te zijn.  Datgene wat ons – vaak ook gewoon door onszelf – wordt voorgehouden, is zo aanlokkelijk, zo verleidelijk en zo waardevol dat we het tegen beter weten in, toch geloven, en dan ook zo snel mogelijk in huis halen.

Het mechanisme hierachter heet ‘suspension of disbelief’; het bewust en selectief uitschakelen van het kritisch denkvermogen om zo datgene dat ons wordt aangeboden, te kunnen geloven. Het is ook een vorm van zelfbescherming: we zetten onbewuste verlangens om in bewust vertrouwen en geloof, waardoor we dus bewust en met vertrouwen kunnen kiezen voor datgene waar we onbewust naar verlangen.  Bovendien staan we 100% achter onze keuze! Want we hebben er toch goed over nagedacht!   

Reclamemakers spelen daar handig op in.  Een man in een kraakwitte laboratoriumjas heeft daarom een spectaculair effect op de verkoopcijfers van wasmiddelen. Hij moét immers wel een gerespecteerd wetenschapper of dokter zijn, want hij draagt een witte jas!  

Combineer het uitschakelen van kritisch denken met eenzaamheid, en je hebt de verklaring waarom zoveel vrouwen ‘de ideale man’ hebben!

Als man weet hij waarom hij zoveel bier drinkt, dus daar hoeft zij zich geen vragen bij te stellen! En zijn bijhorende agressiviteit is geen probleem, want ‘Vanish’ verwijdert vlekken!   

Gewoon inwrijven op de vlek, en laten weken, ...

Dat zei die man in z’n witte jas, ...

Reactie toevoegen

Filtered HTML

  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.